mandag 20. oktober 2008

ID og kakebokser.

I dag var det internasjonal dag på skolen, og i år skal vi samle inn penger slik at fattige jenter i Bangladesh, så de skal få den kunnskapen de trenger til å starte egen bedrift og slippe å giftes bort i en alder av 14-16 år. På den ene stasjonen, var det en 16 år gammel jente fra Bangladesh som holdt foredrag om hvordan ting har vært for hennes familie og hun selv. Til tross for at tolken ødela hele foredraget med sin dårlige oversettelse, gjorde dette foredraget inntrykk på meg. Hun fortalte om at søsteren hennes ble giftet bort når hun var 15 eller noe, innen ett år hadde hun fått barn, og hadde mye blødninger etter dette. Et år etter barnet var født igjen, døde hun. Det er forferdelig at det fortsatt er så mange land som ikke har likestilling, og hvor mennene styrer landet. 

Vi kan bidra, og hjelpe til for at flere unge kvinner slipper å gifte seg som barn, slipper å føde før de er voksne, at de kan få muligheten til å lære om hygiene, livet, lære arbeid etc. Bruk ÉN dag av ditt gode liv til å samle inn litt ekstra penger til årets OD! Hvis det er noen som er interessert i å lese mer om hva støtten går til i år, kan jeg godt legge ut et innlegg om dette, for jeg mener det er en viktig sak, og at andre folk trenger vår hjelp og kunnskap. 


I dag kom kakeboksene vi har bestilt for å selge med tanke på inntekt for russebussen. Jeg har sortert 700 kakebokser så alle skulle få like mange av hver osv, noe som har vært ganske slitsomt.. Tro det eller ei! Nå sitter jeg i sofaen foran TV-en å ser på Ylvis møter veggen. Utrolig nok er det underholdene å se på tre personer i sølvdrakt som prøver å komme seg igjennom hull i veggen, uten å bli skjøvet ut i et basseng. Jeg har også funnet ut at jeg en eller annen gang i mitt liv skal ha en heftig date med Marius Christoffer fra 71 grader nord, han har nemlig på ny innført ordet kjekk i mitt liv :)

Ingen kommentarer: