lørdag 4. oktober 2008

Høyt pengeforbruk?

Hver gang det kommer penger inn på konto, raser det ut igjen like fort som det kom. Det er alltid noe nytt på ønskelisten eller listen over "høyst nødvendige ting" og selvfølgelig er det ikke billig. Kjenner du deg igjen?

Vel, jeg har i hvertfall et utrolig stort problem med å spare penger, og bruker til det er tomt hver gang det kommer inn noe nytt på konto. En av grunnene, er at jeg ikke tenker så mye over hvor mye penger som egentlig blir brukt, fordi jeg ikke har de i hånden. Det er en ganske negativ ting med bankkort. Pengene er på en måte ikke "virkelig", det er bare et tall som minker for hver gang man kjøper seg noe nytt, og dessuten kan det være vanskelig og hele tiden ha kontroll på hvor mye penger som blir brukt til en hver tid.  

Så hvordan spare penger?
Vel, man har hundre forskjellige måter å spare penger på. Man kan for eksempel lage med seg matpakke hver dag til skolen, i steden for å kjøpe seg mat i butikken. Man kan også kutte ned på unødvendig forbruk, og legge av seg dyre vaner. Kutt ut kaffekoppen hver morgen, drikk vann fra springen istedet for en flaske Imsdal, etc. etc.

Men fungerer slike tiltak i lengden?
I mitt tilfellet.. NEI! Jo da, det funker vel i toppen tre uker, så er jeg tilbake igjen til samme gamle. Så hva må til for at personer som meg, uten noen form for fornuft innen pengebruk kan spare penger? Mitt beste tips, er å klippe i stykker bankkortet sitt. Og ja, du leste riktig.. KLIPP bankkortet i to, skrap over metall platen, og den svarte stripen så det overhode ikke finnes noen måter å bruke kortet på uten å gå til banken. Selv klippet jeg i stykker bankkortet mitt for nå ca 4 uker siden, og det er en fryd å sjekke kontoen min via nettbank hver mnd. På denne måten kan jeg spare penger, fordi jeg ikke tenker på at jeg har de. Men nå er det også sånn at jeg tjener en liten sum i mnd (utbetalt i kontanter) på vasking hos tante, som jeg bruker fritt som det passer meg! Men jeg anbefaler virkelig å kvitte seg med bankkortet sitt, for det fungerer som bare det :)

Ingen kommentarer: